Fundacja św. Benedykta jest wydawcą kwartalnika „Christianitas” oraz serwisu internetowego „christianitas.org”. Wydawnictwa poświęcone są analizom religijnym, społecznym i cywilizacyjnym.

Przejdź do strony  christianitas

Najnowsze publikacje wydane dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Regine Pernoud, Georges Herscher, Ogrody klasztorne

Książka „Ogrody klasztorne” to od lat najważniejsza pozycja dla wszystkich którzy zajmują się fenomenem kulturowym klasztornego ogrodu, czyli jednego z najważniejszych miejsc średniowiecznego krajobrazu kulturowego. Książką współtworzona jest przez znaną mediewistkę, Régine Pernoud, autorkę wielu dzieł przybliżających i odkłamujących problematykę kultury średniowiecznej oraz Georges Herscher i Jean-Paul Collaert, specjaliści w zakresie problematyki ogrodów od strony ich uprawy, utrzymania i historii, oraz autor fotografii – Henri Gaud.

Łączą się w tej książce: profesjonalna znajomość poruszanej problematyki z punktu widzenia dziejów duchowości, reguły zakonnej, kultury rolnej i historii rozwoju tych ogrodów. Przewodnikiem po tym ostatnim zagadnieniu jest Georges Herscher, który prezentuje najważniejsze ogrody klasztorne we Francji z perspektywy wczoraj i dziś. Natomiast Jean-Paul Collaert zajmuje się się konkretnymi mistrzami sztuki ogrodów klasztornych.

Nie da się ukryć, że prof. Regine Pernaud, jako jeden z najwybitniejszych znawców średniowiecza nadawała się jak mało kto do wprowadzenia współczesnego czytelnika w zagadnienie ogrodów klasztornych. Książka ta to jedna z ostatnich jej publikacji. Powstała pod koniec jej życia. Książka nie przypadkowa, bo klasztory i życie monastyczne zawsze należały do jej ulubionych tematów. W tym wypadku chodzi zarówno o historię ogrodów prawdziwych, warzywniaków, sadów, rabat z ziołami i kwiatami, ale też ogrodów wyobrażonych nawiązujących do idei ogrodu rajskiego. Ogrody te były również nierozerwalnie związane z często podziwianą architekturą klasztorów i dodawały im nowego uroku. Warto zresztą pamiętać, że książka ta przedstawia stare dokumenty przywracające do życia często minioną przeszłość oraz fotografie, w większości oryginalne, przedstawiające obecny stan wciąż żywych ogrodów klasztornych, lub tego co po nich zostało…

Duże zainteresowanie książką we Francji, bierze się pewnie także z mody na ekologię, powrót do natury, poszukiwanie zaginionych źródeł duchowości. Ale w tej książce w sposób oczywisty najwyraźniej zabrzmią idee chrześcijańskiego średniowiecza karmiącego się jeszcze dość mocno myślą antyku. Duchowość monastyczna, teologia rajskiego ogrodu, wszechobecność symboli i głębszych znaczeń. Znajduje to także wyraz w formule estetycznej tej pracy, można by rzec, typowo francuskiej związanej z użyciem dokumentacyjnej fotografii, korzystającej z bogactwa kulturowego dziedzictwa Francji.

Przepiękny album cieszący oko i w sposób atrakcyjny prezentujący dość rzadką wiedzę na temat klasztornego ogrodu, z nieukrywaną zachętą do spróbowania, żeby przenieść coś z tego także do swojego ogrodu, działki, werandy, balkonu czy doniczki. Bo ostatecznie nie liczy się areał, ale idea której to służy i satysfakcja ogrodnika i nadzieja na powrót do Edenu.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narododowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego

 

 

Jean Raspail. Huzarzy. Opowieści ku pokrzepieniu serc

Jean Raspail znany jest przede wszystkim dzięki swoim wspaniałym powieściom. Teraz mamy szansę poznać go także jako autora opowiadań, które były publikowane na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Ostatecznie większość z nich została wydana we Francji w dwóch zbiorach: Huzarzy (1982) i Bębny pośród śniegów (2002). W edycji polskiej po raz pierwszy spotkają się wszystkie razem.

Przez lata pojawiały się jak komety. Świeciły przez moment mocnym światłem i za chwilę znikały przykryte przez wielkie powieści. A to przez Obóz Świętych, a to przez Pierścień Rybaka. Ale dla autora pozostawały niezwykle drogie. Napisał kiedyś, że za kilka z nich oddałby przynajmniej połowę swoich powieści. Wszystkie znalazły się w tym zbiorze. Opowiadania te znakomicie pokazują różnorodność zainteresowań, ale też niezwykłą erudycję i ten dar, który był znakiem rozpoznawczym jego pisarstwa – dar opowiadania.

Warto też pamiętać, że w jego twórczości wątki i bohaterowie krzyżują się i dopełniają, tak więc dla jego czytelników pojawienie się kolejnych opowiadań będzie też potężnym zasobem informacji i tropów interpretacyjnych, bo jego dzieła nigdy się ostatecznie nie kończyły. Oczy Ireny dopowiadają Siedmiu jeźdźców, Król zza morza rozwija Sira a na to wszystko nakładają się opowiadania, choćby takie, jak Złoty klucz, który eksploruje wątki Pierścienia rybaka. Opowiadanie bardzo autobiograficzne, jeden z raspailowskich testamentów, który opisuje śmierć pisarza i trzeba przyznać, że ten testament wypełnił co do joty. Do końca swoich dni, w rozmowach, artykułach, wywiadach, wznawianych książkach był czynnym obrońcą wszystkich tych spraw, którym poświęcił swoje życie. W jakiś symboliczny sposób zamykała to jego Msza pogrzebowa sprawowana w kościele św. Rocha w Paryżu, w miejscu, gdzie rozegrała się ostatnia bitwa antyrewolucyjnego powstania, w której 300 rojalistów pod wodzą gen. Louisa Théveneta padło pod ogniem dział Napoleona Bonaparte. Historię tę ze szczegółami opisał w książce Na królewskim szlaku, co tylko potwierdza, że jego wyobraźnia graniczyła z darem widzenia spraw i wydarzeń wcześniej i jaśniej niż w przypadku zwykłych śmiertelników.

Są tu teksty, na których szczególnie mi zależy. Niektóre z nich, jak Złoty klucz czy Ataulf, król Wizygotów są mi bardzo bliskie. Wiem, że moi czytelnicy tworzą coś w rodzaju wielkiej rodziny. Może będą szczęśliwi, mogąc mnie poznać w ten sposób nieco lepiej. Najbardziej lubię opowiadanie Bębny pośród śniegów, w którym książę G. bawi się moimi marzeniami z dzieciństwa. Także wśród śniegów rozgrywa się akcja Huzarów z Katlinki – po pięćdziesięciu latach odnajdują się tam zaginieni francuscy żołnierze. Dwa ostatnie opowiadania zawierają raczej refleksje nad współczesnością. Ubawiłem się setnie, pisząc Dziwną wyprawę…, bo fikcja jest najlepszym sposobem traktowania tematów drażliwych. Co się tyczy Przekazania władzy (moja wrodzona skromność trochę cierpi), nadal napawa mnie ono dumą i radością.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narododowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego

 

 

 

 

Jean Raspail, Na królewskim szlaku. W kanu od Rzeki Św. Wawrzyńca do Missisipi

W książce tej Jean Raspail, wielki pisarz i podróżnik, opowiada o swojej młodzieńczej wyprawie z końca lat czterdziestych ubiegłego wieku, podczas której, wraz z trójką przyjaciół, pokonuje w dwóch niewielkich kanu prawie 3000 mil Rzeką Świętego Wawrzyńca, Wielkimi Jeziorami i Missisipi. Królewskim szlakiem wodnym: od Trois-Rivières w dzisiejszej Kanadzie do Nowego Orleanu. Śladami podróżników, żołnierzy i misjonarzy – legendarnych pionierów Ameryki Francuskiej. Opowiada o przygodzie, która podczas siedmiu miesięcy zmagań zrobiła z młodzieńca mężczyznę, pisarza, podróżnika i odkrywcę.

Zobacz więcej

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

 

Jean Madiran, Dwie demokracje. Wybór pism

Dwie Demokracje to pierwszą wydana w Polsce książka jednego z najważniejszych pisarzy współczesnej prawicy katolickie. Jest to zbiór esejówa o sprawach zasadniczych. Nie tylko o tytułowych dwóch demokracjach, tej z Bogiem i tej bez Boga, ale i o sprawiedliwości społecznej, i innych ideach państwa katolickiego. Jean Madiran (1920-2013) to francuski filozof i publicysta. Katolicki tradycjonalista i monarchista ze szkoły Charlesa Maurrasa. Benedyktyński oblat związany wieloletnią przyjaźnią z opatem Dom Gérardem Calvet założycielem klasztoru w Le Barroux. Zobacz więcej

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych 

 

 

Charles Maurras, Przyszłość inteligencji i inne pisma

Książka ta bardzo reprezentatywna prezentacja twórczości Charlesa Maurrasa. Jego najważniejsze wypowiedzi w dziedzinie polityki, estetyki i poezji oraz wprowadzenie do nich przez najlepszych znawców tematu. Charles Maurras (1868–1952) to francuski myśliciel polityczny, filozof, krytyk literacki, poeta i polityk. Twórca nacjonalizmu integralnego i przywódca monarchistycznego ruchu Action Française. Urodził się w Martigues koło Marsylii. Lata młodzieńcze poświęcił przede wszystkim twórczości literackiej. W 1891 roku ogłosił artystyczny Manifest Szkoły Romańskiej odwołujący się do średniowiecznej poezji trubadurów i truwerów oraz renesansowego klasycyzmu. Od połowy lat 90. jego głównym polem aktywności była polityka. W 1899 roku założył Action Française – ruch polityczny o charakterze monarchistycznym, nacjonalistyczny i kontrrewolucyjnym, który przez następne 40 lat był głównym reprezentantem francuskiej antyliberalnej prawicy.

Zobacz więcej

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Sztandarowym dziełem  jest wydawanie najważniejszych książek Chrześcijaństwa w serii „Biblioteka Christianitas”. Fundacja kontynuuje inicjatywę  Klubu Książki Katolickiej.

O-wierze-Sw-Tomasz-z-Akwinu-Biblioteka-Christianitas Kwiatki-Sw-Franciszka-Biblioteka-Christianitas O-milosci-Jezusa-i-inne-pisma-Hieronim-Savonarola-Biblioteka-Christianitas Prawda-wiary-T-1-3-zdjecie-1-pion Prawda-wiary-chrzescijanskiej-Tom-1-Tomasz-z-Akwinu

W 2015 r. ukazała się kolekcja śpiewów gregoriańskich na cały rok liturgiczny wydana we współpracy z francuskim opactwem benedyktyńskim Notre Dame de Triors, Wydawnictwem Dębogóra oraz Wydawnictwem AA.

Inne wydawnictwa  fundacji to:

  Od kilku lat fundacja wydaje również kalendarz tradycji.